Volgens Bart Krull kunnen overheden sociaal ondernemerschap nóg beter benutten. Met 3 voorbeelden.

Nederland heeft steeds meer sociaal ondernemers. Van bedrijven die soep maken van misvormde groente tot een groene taxicentrale met chauffeurs die niet meer aan het werk komen. Bart Krull van Social Enterprise is dagelijks bezig om deze ondernemers en potentiële klanten dichter bij elkaar te brengen. We vroegen hem hoe de overheid succesvol samen kan werken met sociaal ondernemers.

Presentatie Buy Social Event
Beeld: Jurre Rompa
Bart Krull op een Buy Social event.

In 1 minuut:
Sociaal inkopen betekent volgens Bart Krull dat bestaande processen moeten veranderen. ‘En dat moet je willen, anders lukt het niet’

Inkoop van het Rijk is nu zo ingericht dat een sociaal ondernemer in één keer de schoonmaak voor alle ministeries op zich zou moeten nemen. Dit is vaak niet haalbaar voor sociaal ondernemers, terwijl ze wel bij één ministerie zouden kunnen beginnen en van daaruit op kunnen schalen.

Waarom werk je voor Social Enterprise NL?

‘Ik geloof heel erg in een nieuwe economie, die beter werkt voor mensen en voor het klimaat. Sociaal ondernemers zijn koplopers van die nieuwe economie en hebben vaak goede oplossingen om het beter te doen.’

Je werkt zelf vooral aan Buy Social, een platform om inkoop bij sociaal ondernemers makkelijker te maken voor bedrijven en overheden. Hoe doen jullie dat?

‘Buy Social doen we samen met Social Impact Factory. We zorgen ervoor dat sociaal ondernemers hun producten en diensten goed aan potentiële klanten kunnen laten zien. Met de digitale etalage buy-social.nl, maar ook met pitch events waarop sociaal ondernemers zich kunnen presenteren. En aan de vraagkant stimuleren we bedrijven en overheden om ook bij sociaal ondernemers in te kopen.’

'Er is een bepaalde intrinsieke motivatie nodig bij mensen of organisaties om impact te maken.'

Ben je dan meer aan het overtuigen om de sociaal ondernemers niet te vergeten of juist meer aan het ondersteunen?

‘Dat is een goede vraag haha. Het kan aan mij liggen, maar overtuigen werkt vaak niet zo goed. Er is wel een bepaalde intrinsieke motivatie nodig bij mensen of organisaties om impact te maken. Op een andere manier inkopen, betekent een verandering van de bestaande processen. En dat moet je willen, want anders lukt het niet.

In de praktijk werk ik dus het liefst vooral met personen die graag meer met sociale ondernemers willen werken, maar nog niet helemaal weten hoe ze dat precies gaan doen.’

Welke drempel moet de overheid nog overwinnen, om de potentie van sociaal ondernemerschap beter te benutten?

‘De belangrijkste uitdaging is schaal. De meeste sociaal ondernemers kunnen niet in één keer de schoonmaak voor alle ministeries op zich nemen bijvoorbeeld. En dat is nu wel hoe de inkoop bij het Rijk is ingericht en zo’n opdracht wordt uitgevraagd.

Daar zijn goede redenen voor, maar het is tegelijk ook een punt waar veel winst behaald kan worden omdat er wel sociaal ondernemers zijn die kunnen beginnen met één ministerie en van daaruit kunnen opschalen. Voor gemeentes speelt dit overigens minder, daar zie je ook steeds meer goede voorbeelden.’

3 voorbeelden van hoe overheid en sociale ondernemers samen kunnen werken

Camerabeelden

Politie versterkt zich met camarabeeldspecialisten via AutiTalent

Camerabeeldspecialisten zijn mensen met autisme, die grote hoeveelheden camerabeelden uitkijken in opsporingsonderzoeken, bijvoorbeeld om verdachte personen of voertuigen te spotten. Bij de Politie Den Haag en Amsterdam werken twee teams van vier camerabeeldspecialisten. In eerdere banen was hun autisme vaak een beperking, maar nu is het juist een talent, vanwege hun oog voor detail en vermogen om zich lang te concentreren.

De medewerkers worden ingehuurd via detacheringsbureau AutiTalent. Er zijn dit jaar ook twee camerabeeldspecialisten gestart bij een politieteam in Zoetermeer. Voor de zomer starten nieuwe teams bij Politie Oost-Nederland en Oost-Brabant.

Projectleider Jory de Groot wordt ondanks haar hoge verwachtingen nog steeds regelmatig positief verrast door haar nieuwe collega’s:

‘Het is met name verbazingwekkend dat ze nooit opgeven. Vaak moeten ze zoveel beelden van A tot Z uitkijken, dat je op een gegeven moment de moed kan verliezen. Het is al meerdere keren gebeurd dat onze camerabeeldspecialisten juist in het laatste uur of op de laatste dag van de camerabeelden nog belangrijke aanwijzingen vonden.’

Startpunt voor sociaal ondernemen

Aanbod stimuleren: Social Hub Den Haag

De Social Hub Den Haag biedt praktische informatie aan sociaal ondernemers die willen starten of groeien in Den Haag. Via een online kennisbank en maandelijkse fysieke spreekuren in de stad.

BIjeenkomst

Vraag stimuleren: proeftuin sociaal inkopen

De provincie Noord-Brabant stelt een programma beschikbaar waar verschillende Brabantse publieke organisaties gebruik van kunnen maken. Verschillende gemeenten, een hogeschool en het waterschap worden in vijf modules meegenomen in hoe je impact kan maken door in te kopen bij sociale ondernemingen, waar je tegenaan kan lopen en hoe je daar mee om kan gaan.

Meer over maatschappelijk verantwoord inkopen vind je op de website van Pianoo.